ISLAM DI TATANG, MELAYU DIJULANG. ALLAHHUAKBAR!!!!!

ISLAM DI TATANG, MELAYU DIJULANG. ALLAHHUAKBAR!!!!!

MALAYSIA MASIH AMAN

Sunday, January 17, 2010

NIK AZIZ AKUI ADA CAH KETING, HASSAN ALI NAFI

Berita semalam kita disajikan oleh pengakuan bahawa MB Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mengakui ada wujudnya cantas mencantas dikalangan pemimpin pas.  Hari ini kita dengar pula Dr. Hassan Ali menafikan di dalam buletin Utama TV3. 

Yang jelasnya, kita sebagai pemerhati nampak apa perkara yang berlaku.  Kononnya cantas mencantas ini banyak berlaku didalam UMNO.  Sebenarnya ianya juga berlaku didalam parti-parti lain.  Malah bukanya sahaja didalam parti politik malahan berlaku didalam persatuan, kesatuan, pertubuhan dan macam-macam lagi.  Selagi kita ini bergelar manusia, selagi itulah syaitan akan terus-terusan menggoda.  Janganlah kita nak cakap besar.  Itulah janji syaitan ini.

Lagi besar taraf seseorang itu, lagi besarlah godaan syaitan ini.  Maka sekiranya ditakdirkan sesuatu itu berlaku, bukanlah disebabkan parti, bukanlah disebabkan persatuan, bukanlah disebabkan kesatuan, bukanlah disebabkan pertubuhan pertubuhan, sebaliknya berlaku disebabkan INDIVIDU ITU SENDIRI. 

Sebagi contoh, kalau kita bekerja dengan tentera.  Tup-tup timbul isu injin kapal terbang hilang.  Apakah kita ingin menyalahkan tentera.  TIDAK SESEKALI.  Yang perlu disalahkan ialah individu yang melakukan kerja terkutuk itu sendiri.  Tidak kira ianya berjawatan apa.  Besar atau kecil.

Saya ingin bertanya saudara/saudari yang membaca artikel saya ini sedang bekerja dimana?  Saya pasti saudara/saudari boleh bertindak tidak jujur dengan majikan.  Paling bangsat, ambil pen pejabat dan bawa balik untuk kegunaan sendiri.  Apakah pejabat yang perlu dipersalahkan.  Bukankah salah itu salah saudara/i sendiri.  Kenapa perlu kesalahan itu dipalitkan dengan orang lain.

Kita bertanggungjawab keatas apa yang kita lakukan.  Oleh yang demikian, bila berlaku didalam UMNO, bukan main lagi tuduh-menuduh, keji mengeji.  Apa yang berlaku ialah individu itu sendiri yang tidak tahan digoda, maka berlakulah cantas-mencantas (sekiranya ada). Tetapi UMNO dihentam, UMNO dihina akibat dari perbuatan kita.  Jangan demikian.  Sebaliknya hentamlah individu itu sendiri, hemtamlah pelakon yang bersandiwara itu sendiri.  Hemtamlah orang yang bersalah itu.  Janganlah menghentam UMNO.  UMNO tidak bersalah.

UMNO banyak berjasa kepada rakyat.  Janganlah dituduh UMNO itu jahat.  Saya yakin diluar sana, sekiranya seseorang individu itu bersalah, maka datangnya dari pimpinan UMNO.  Maka, kita semua setuju bahawa hukum individu itu sendiri.  Janganlah dihukum UMNO.

 

Layanlah berita yang ditulis oleh UTUSAN ini.

Nik Aziz akui 'cah keting'


Oleh RAHANA MOHD DAHARI

pengarang@utusan.com.my

KOTA BHARU 16 Jan. - Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat hari ini secara terbuka mengakui wujud budaya 'cah keting' atau cantas mencantas dalam Pas sehingga menimbulkan kepincangan dalam parti tersebut.

Bagaimanapun, Mursyidul Am Pas itu tidak menjelaskan secara mendalam sejauh mana seriusnya perkara itu sehingga menyebabkan beliau membaca doa khusus memohon perlindungan Allah supaya menjauhkan parti itu daripada amalan 'cah keting' semalam.

''Kepincangan tidak hari ini sahaja, sejak anak nabi Adam lagi apabila Qabil bunuh adiknya sendiri, Habil dan sampai sekarang, manusia memuja nafsu dan memuja Allah.

''Susah hendak mencari manusia yang hanya memuja nafsu atau memuja Allah semata-mata selagi ada perjuangan dan pergelutan di antara nafsu baik dan nafsu jahat," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas Majlis Penyerahan Bantuan dan Zakat Kepada Pesakit Kusta anjuran Persatuan Kusta Kelantan di sini hari ini.

Semalam, selepas kuliah mingguannya, Nik Abdul Aziz membacakan doa memohon agar Allah melindunginya dan rakyat daripada orang yang mengamalkan sikap 'cah keting'.

Bacaan doa tersebut menimbulkan tanda tanya banyak pihak kerana pada masa kini, Pas dan kerajaan negeri menghadapi krisis dalaman termasuk isu berkaitan Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK).

Sementara itu Nik Abdul Aziz berkata, umat Islam seharusnya berdoa bagi memohon perlindungan daripada pelbagai masalah dan kejahatan.

''Doa seperti kita makan nasi tetapi kita lama sangat hidup dalam tradisi, maka doa kita pun bermusim, lepas solat, masa kenduri kita berdoa.

''Ini tidak betul kerana ini budaya Melayu jahil, kita tidak mahu budaya Melayu, kita mahu budaya Islam yang berdoa pada bila-bila masa, makan, minum, tidur, bangun, masuk pejabat, pergi pasar dan doa tidak khusus lepas solat sahaja," ujarnya.

Mengulas kenyataan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed yang menolak permohonannya untuk menuntut royalti minyak di kawasan bertindih Kelantan dan Terengganu, beliau berkata, kerajaan negeri tetap berhak membuat tuntutan.

''Itu hak Datuk Seri Mustapa namun dia tidak ada hak untuk menentukan rezeki orang lain. Petrol di Kelantan ini adalah hak Kelantan, ada undang-undang atau tidak, ia tetap hak kelantan," katanya

No comments:

Post a Comment