ISLAM DI TATANG, MELAYU DIJULANG. ALLAHHUAKBAR!!!!!

ISLAM DI TATANG, MELAYU DIJULANG. ALLAHHUAKBAR!!!!!

MALAYSIA MASIH AMAN

Saturday, February 27, 2010

HALAL KE HARAM?

ALHAMDULILAH, ada sedikit pembaharuan kepada masalah halal haram nie.  Dewasa ini macam-macam yang kita dengar pasal halal haram ini.  Ada yang tertanya-tanya KFC tu halalkah?, McD tu halalkah? dan macam-macam lagi tu halal kah?.. Yang nyata Khinzir memang tak boleh dicop halal.

Kita masih terunggu juga bagaimana rupa bentuk baru logo HALAL ini.  Kita tahu bahawa rakyat Malysia ini canggih orangnya dan begitu kreative.  Walau bagaimana canggih logo tersebut akan dapat ditiru oleh penyangak-penyangak ini.  Sedangkan Kad pengemalan dan Pasport pun ada tiruan.  Namun, mungkin dengan pembaharuan ini akan mengurangkan gejala penipu-penipu yang ingin melariskan jualan mereka.

Cuma saya nak tambah sedikit, kalau cantiknya LOGO TERSEBUT ADA NO SIRI.  DENGAN NOMBOR SIRI TERSEBUT KITA BOLEH CEPAT MENYEMAK DI DALAM SISTEM JAKIM SAMADA IANYA LOGO ASLI ATAU TIDAK.

Fikir-fikirkan... 

Penyeragaman sijil, logo halal mudahkan kenali yang palsu

26/02/2010 8:48pm

KUALA LUMPUR 26 Feb. – Penyeragaman sijil dan logo halal oleh Jabatan Kemajuan Islam (Jakim) yang bermula hari ini akan memudahkan anggota masyarakat untuk mengenal pasti antara sijil halal yang disahkan olah Jakim dengan yang palsu, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri (JPM), Datuk Seri Jamil Khir Baharom.

Dengan penyeragaman itu, Jamil Khir berkata, masyarakat Muslim di negara ini tidak lagi diburu dengan perasaan keliru dan was-was dalam memastikan yang mana satu sijil atau logo halal yang dikeluarkan oleh Jakim.

"Apabila ada perbezaan pada sijil halal, masyarakat tidak dapat kenal pasti sijil yang mana yang diterima sebagai sijil yang betul.

“Tetapi apabila diseragam, maka sebarang perbezaan yang ada, senanglah untuk orang ramai mengetahui bahawa sijil itu tidak diiktiraf oleh Jakim,” katanya kepada pemberita pada majlis perasmian Kempen 1Malaysia 1Halal anjuran Jakim di Masjid Negara di sini hari ini.

Timbalan Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Mu’adzam Shah merasmikan kempen tersebut.

Kempen di Masjid Negara itu akan berakhir Ahad ini.

Mengenai Akta Halal pula, beliau berkata, ia dijangka dapat dikuatkuasakan mulai tahun depan selepas perbincangan muktamad dibuat antara Jakim, Pejabat Peguam Negara dan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan.

Katanya, dengan adanya akta itu, Jakim akan dapat mengambil tindakan dengan lebih tegas terhadap mana-mana pihak yang didapati menyalahgunakan penggunaan sijil, logo dan prosedur halal. – Bernama

No comments:

Post a Comment